دسته‌بندی نشده

دوره‌های تربیت نیروی انسانی متخصص در المپیاد

مؤسسه ادب و دانش ماخ با هدف ایجاد عدالت آموزشی و برای ایجاد بستری همگون از خدمات آموزشی در مناطق کمتر برخوردار کشور در مقایسه با مدارس خاص تهران و شهرهای بزرگ با بهره‌گیری از تجارب چند ساله‌ی خود و با به‌کارگیری گروهی متخصص از اندیشمندان و دبیران صاحب نام و صاحب کسوت در این حوزه که شامل؛ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، دبیران برجسته‌ی آموزش و پرورش، مشاوران مجرب و مدال‌آوران المپیادهای کشوری در طی ادوار گذشته است، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و تأمین نیروی انسانی متخصص در شهرستان‌ها کرده است.

اکنون نیز این موسسه در نظر دارد تا به یاری حق تعالی و مدد مسئولان محترم امر، با نگاه ویژه‌ی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در زمینه آموزش‌های مرتبط با المپیادهای علمی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت مربی – مراکز استان‌ها – نماید. لذا از همکاران آموزشی، ادارات و نواحی که شرایط و توانایی اجرای دوره‌های آموزشی مورد بحث را دارند تقاضا می‌شود ضمن بررسی گزارش عملکرد کیفی خدمات ارائه شده توسط مؤسسه ادب و دانش ماخ در ادوار گذشته؛ در صورت صلاحدید نسبت به فراهم‌سازی شرایط ارائه‌ی این خدمات اقدام فرمایند.

«طرح دوره‌ی آموزشی پیشنهادی برای تربیت نیروی انسانی آموزش المپیادهای علمی»

اهداف

  1. گسترش عدالت آموزشی در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص تدریس المپیادهای علمی
    2. تامین و به‌سازی نیروی انسانی موردنیاز جهت تدریس المپیادهای علمی
    3. کاهش هزینه‌های مربوط به برگزاری دوره‌های آموزش المپیاد
    4. افزایش سطح کیفی دوره‌های تربیت تدریس المپیادهای علمی
    5. بهبود نتایج و دستاوردهای استان‌های محروم و کمتر برخوردار کشور در آزمون‌های المپیاد
    6. تجربه‌نگاری و غنی‌سازی محتوای آموزش نیروی انسانی
    7. برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی تربیت نیروی المپیاد در استان‌های مختلف با هدف دور شدن از تمرکز گرایی

ضرورت‌ها

  1. وجود اختلاف سطح میان عملکردهای مدارس و مراکز المپیاد کلانشهرها و مناطق محروم و کمتر برخوردار
    2. عدم وجود ساختار متمرکز و یکپارچه تربیت نیروی المپیاد در استان‌ها
    3. بنیه علمی و استعدادهای نهفته در استان‌ها که غالبا به صورت شایسته پرورش نمی‌یابند
    4. هزینه‌های بالای رفت و آمد به پایتخت و کلانشهرها برای حضور در دوره‌های تربیت مربی
    5. فراگیر شدن مرکز گرایی در حوزه تعلیم و تربیت که منجر به محروم ماندن نقاط بسیاری در کشور شده است.
    6. خلاء یک برنامه نظام‌مند و یکپارچه جهت تربیت نیروی مورد نیاز در حوزه المپیادهای علمی که از افتخارآفرین‌ترین بخش‌های جامعه تعلیم و تربیت کشور بوده است.

فرآیند

  1. تشکیل کارگروه‌های تربیت نیروی انسانی در استان‌ها و تعیین نماینده هر استان
    2. برنامه‌ریزی برگزاری دوره‌ها
    3. فراخوان و جذب داوطلبان تربیت نیرو
    4. برگزاری کارگاه‌های عمومی و تخصصی تربیت نیرو در مراکز استان‌ها
    5. ارزیابی نتایج و اثربخشی کارگاه‌ها
    6. ارائه مدرک حضور در دوره به نیروهای آموزش دیده
    7. ارائه گزارش عملکرد به مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان

محتوا

دوره عمومی تربیت مسئول المپیاد (8 جلسه 120 دقیقه‌ای)
دوره تخصصی تربیت مربی المپیاد ریاضی (12 جلسه 120 دقیقه‌ای)
دوره تخصصی تربیت مربی المپیاد کامپیوتر (10 جلسه 120 دقیقه‌ای)
دوره تخصصی تربیت مربی المپیاد فیزیک (15 جلسه 120 دقیقه‌ای)
دوره تخصصی تربیت مربی المپیاد شیمی (15 جلسه 120 دقیقه‌ای)
دوره تخصصی تربیت مربی المپیاد زیست (12 جلسه 120 دقیقه‌ای)
دوره تخصصی تربیت مربی المپیاد نجوم و اخترفیزیک (10 جلسه 120 دقیقه‌ای)
دوره تخصصی تربیت مربی المپیاد ادبی (10 جلسه 120 دقیقه‌ای)

برای مشاهده‌ی گزارش نمونه‌ی یکی از دوره‌های ضمن خدمت برگزار شده توسط مؤسسه فرهنگی آموزشی ادب و دانش ماخ [به سفارش اداره استعدادهای درخشان و شعبه‌ی استانی باشگاه دانش‌پژوهان جوان در استان سمنان] اینجا کلیک کنید. [فیلم دوره]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *