دسته‌بندی نشده

دوره‌های آموزشی فردی و گروهی و مشاوره‌ی المپیاد در تهران و شهرستان‌ها

مطمئناً آموزش یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های المپیاد است که باید تحت نظر اساتید مجرب، باسابقه‌ی مطالعه و تدریس المپیاد یا کادری برگزیده و آشنا به امور مشاوره و برنامه‌ریزی المپیاد و در آخر برنامه‌ای مدون برای تدریس مباحث شکل بگیرد.

مرکز فراترهای آموزشی ماخ با توجه به سابقه‌ی طولانی کادر اجرایی و آموزشی خود در زمینه‌ی اجرای المپیاد در شهرها و دبیرستان‌های مختلف و با همکاری دبیران مجرب در زمینه‌ی المپیاد، برنامه‌ای مدون برای تدریس المپیاد تدوین کرده است که ویژگی‌های منحصربه‌فردی در آن وجود دارد و به‌جرأت می‌توان گفت که ساختار منظم و مدون مشابه دیگری در این زمینه و در سطح کشور طراحی یا اجرایی نشده است.

تدریس مباحث المپیاد کاری سخت و طاقت فرساست که باید با حساسیت بالا به آن پرداخت. برنامه‌ی آموزشی باید با توجه به سطح کیفی دانش‌آموزان و درجه‌ی سختی هر المپیاد شکل بگیرد. برنامه‌ای که ماخ برای تدریس دبیران خود برگزیده است، برنامه‌ای است که برای هر مبحث تعداد جلساتی مشخص و دقیق به همراه تمارین و سؤالات و امتحاناتی با سطح کیفی متناسب با سطح دانش‌آموز طرح‌شده است. لازم به تآکید است با توجه حساسیت بالای مجموعه نسبت به طرح آموزشی کمیته‌ی علمی ماخ در هر رشته، نظارت دقیقی هم بر اجرای طرح ذکر شده وجود خواهد داشت.

ارائه‌ی خدمات آموزشی حوزه‌ی المپیاد (برگزاری کلاس) برای مدارس و مراکز آموزشی به چند روش صورت می‌گیرد.

 

۱- کلاس‌های حضوری:

کلاس‌های المپیاد در اکثر مناطق و مواقع به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. کلاس‌هایی با حضور دبیر و دانش‌آموز و با توجه به برنامه‌ی درسی ارائه شده از طرف موسسه به دبیر. کلاس‌های حضوری موسسه به دو روش برگزار می‌شود.

الف) استفاده از دبیران بومی بعد از گذراندن دوره‌های تخصصی

ب) استفاده از دبیران اعزامی از موسسه ماخ

توضیح: برگزاری کلاس‌های آموزشی المپیاد، به هر یک از دو روش فوق می‌تواند دارای مزیت‌ها و نقصان‌های خاص خود باشد. استفاده از دبیران بومی هر منطقه یکی از بهترین روش‌ها برای کم کردن هزینه‌های المپیاد است. هر چند اکثر قریب به‌اتفاق دبیران بومی سابقه‌ی شرکت در المپیاد و تدریس در زمینه‌ی المپیاد را ندارند؛ اما نکته قابل توجه در مشارکت این گروه از دبیران تجربه‌ی بالای آموزشی و مدیریت و کلاس‌داری آن‌ها است که در شروع کار می‌تواند بر انسجام و ساختارپذیری المپیاد در استان‌ها تأثیرگذار باشد. در ادامه و برای تکمیل آموزش‌های انجام شده توسط این گروه از دبیران، استفاده از دبیرانی که تجربه‌ی طولانی‌تری در زمینه‌ی تدریس و نگارش کتب مختلف المپیادی دارند، می‌تواند مؤثر باشد. از طرف دیگر استفاده از دبیران اعزامی به دلیل تجربه‌ی بالای آن‌ها و اعتماد خاص مبتنی بر نتیجه‌گیری آن‌ها، هزینه‌ی بالاتری را در پی خواهد داشت که برخی مدارس یا دانش‌آموزان در دوره‌های بلند مدت توانایی پرداخت آن را نخواهند داشت؛ به همین دلیل موسسه ماخ در گونه‌ی کلاس‌های حضوری ترکیبی از این دو سیستم را پیشنهاد می‌دهد که بداهتا با توجه به ویژگی‌های بومی و محیطی استان‌های مختلف متفاوت است.

۲- کلاس‌های آنلاین:

برگزاری کلاس‌های آنلاین نیز مانند کلاس‌های حضوری نیازمند شرایط و امکانات ویژه‌ای است. با توجه به هزینه‌ی زیاد دبیران پروازی، کلاس‌های آنلاین یکی از بهترین روش‌های جایگزینی است که می‌تواند استفاده از تجربه‌ی دبیران کارآزموده در زمینه المپیاد را میسر سازد.

برگزاری کلاس‌های آنلاین نیازمند فراهم کردن یک سری امکانات خاص (اعم از اینترنت پرسرعت، نصب ویدئو پروژکتور به همراه پرده‌ی آن در کلاس، حضور یک شخص ثالث به‌عنوان ناظم برای جلوگیری از بی‌نظمی‌های احتمالی و …) است.

کلاس‌های آنلاین، بنا به احساس نیاز و درخواست مدارس شهرستان‌ها برگزار می‌شود که در آن صرفاً از رفت‌وآمد دبیر صرف‌نظر می‌شود. به این معنی که تصویر تخته‌ی هوشمندی که استاد روی آن می‌نویسد یا هر محتوای مولتی‌مدیای لازم دیگری که استاد صلاح بداند به همراه تصویر چهره‌ی استاد در کلاس و از طریق ویدئو پروژکتور پخش می‌شود. ناظم کلاس هم نظم کلاس را کنترل می‌کند و در صورت نیاز به تعامل و سؤال و جواب، امکان و اجازه‌ی صحبت دانش‌آموز از طریق ويدئو کنفرانس به کار گرفته شده در همین نرم‌افزار را میسر می‌سازد. تا روش آموزش پویا تحت وب هم امکان‌پذیر شود. در صورت تمایل به برگزاری کلاس‌های آنلاین المپیاد توصیه می‌شود پیش از شروع دوره‌ی آنلاین، دانش‌آموزان در یک دوره‌ی یک یا دو روزه و از نزدیک با استاد آشنا شوند تا بستر تعاملی لازم، سریع‌تر و راحت‌تر شکل بگیرد و در اصطلاح یخ ارتباطی دوسویه‌ی بین استاد و دبیر شکسته شود.

۳- اردوهای آموزشی متمرکز:

اردوی جمع‌بندی مرحله‌ی اول

دوره‌ی جمع‌بندی مرحله‌ی اول، شامل مرور مطالب و نکات، حل نمونه‌ی سؤالات، برگزاری آزمون‌های آزمایشی و بررسی سؤالات دوره‌های گذشته‌ی مرحله‌ی اول در روزهای منتهی به آزمون المپیاد کشوری در بهمن‌ماه و  به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد. البته تاریخ این دوره با توجه به زمان مرحله‌ی اول که آذرماه هرسال از سوی باشگاه دانش‌پژوهان جوان تعیین می‌گردد، معین می‌شود.
تعداد جلسات و مدل اجرای این اردوهای آموزشی متناسب با نیاز و ظرفیت بومی استان‌ها تعیین می‌شود.

اردوهای جمع‌بندی مرحله‌ی دوم

پذیرفته‌شدگان مرحله‌ی اول در دوره‌ای که در فروردین‌ماه هر ساله توسط ماخ برگزار خواهد شد شرکت می‌نمایند. در این دوره مطالب تکمیلی و مرور نکات هر رشته انجام می‌شود و منابع اضافه‌شده به رشته‌های گوناگون (مثلاً شیمی پیش‌دانشگاهی برای رشته‌ی شیمی یا متون غیردرسی المپیاد ادبی یا …) تدریس خواهد شد. همچنین ایده‌های جدید و سؤالات موردنیاز نیز حل و بررسی خواهند گردید؛ بنابراین دانش‌آموزان با شرکت در این دوره دانسته‌های اولیه‌ی خود برای مرحله‌ی اول را جهت شرکت در مرحله‌ی دوم رشد و تکامل خواهند داد.

تعداد جلسات و مدل اجرای این اردوهای آموزشی متناسب با نیاز و ظرفیت بومی استان‌ها تعیین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *